Hvordan kan man gå frem om man ønsker å bli oppdaget, eller bli en kjent artist?
Det finnes mange spennende alternativer for unge og uerfarne artister i dag. Det betyr at mulighetene er mange, man trenger faktisk ikke å gå etter de største og flotteste selskapene når man skal velge plateselskap.
Vær sikker i ditt valg
Når du skal velge fremgangsmetode og hvorvidt du vil være uavhengig eller signes av et stort selskap, er det viktig å holde hodet kaldt, og tenke på som er ditt faktiske behov. Trenger du noen som kan veilede deg inn i artistyrket, eller er du ganske så selvstendig av deg?
Hvis du tror at det å være med et stort selskap bare vil føre til krangling, uenigheter og ikke minst at du mister din kreative frihet, så er det nok best å tenke utenfor boksen.
Mulige kanaler for distribusjon
Når du skal velge forskjellige måter å fremme ditt arbeide på er det viktig å huske at du må ikke bare holde deg til en kanal. Hold deg til en profil, men bruk den samme profilen din på flere forskjellige kanaler. På denne måten oppnår du et helhetlig inntrykk og du bygger opp ditt navn eller artistnavn til å være en merkevare.
Denne merkevaren kan du så fremme gjennom flere forskjellige kanaler. Er du for eksempel musiker kan du legge ut lydklipp på steder som er gratis, som for eksempel Myspace, Soundcloud, urørt eller Bandcamp. Du kan også selge rettigheter til steder som for eksempel Itunes eller Spotify. Har du litt større lommebok kan du også lage musikkvideoer som du kan legge ut på for eksempel youtube.
Ikke glem sosiale medier
Noe av det viktigste du gjør er å huske på de sosiale mediene. Markedsfør deg så godt du kan gjennom de forskjellige sosiale mediene som for eksempel facebook, twitter og instagram. Men hvordan kan du gjøre dette?
Også her gjelder det samme prinsippet. Kjør på en den samme helhetlige profilen. Ha gjerne en hjemmeside med ditt navn eller navnet på bandet slik at du er lett å finne frem, for tilgjengelighet er nøkkelen. Det må være lett å finne deg på internett, og du må være lett tilgjengelig for presse. Send gjerne ut pressemeldinger eller nyhetsbrev når du legger ut nye ting på for eksempel Myspace eller soundcloud.
Facebook har en genial mulighet der du kan lage egne sider eller grupper eller sider for offentlige personer. Her kan du samle dine fans, både nye og gamle slik at du kan holde dem oppdatert på all din aktivitet. Dette gjør at du stadig er i deres hukommelse, de får ikke sjanse til å glemme deg.
Finn på noe nytt
Prøv å være nytenkende og nyskapende i markedsføringen din av deg selv. Du kan gjøre mye for å fremme deg selv som artist. For eksempel stille opp og ha gratis konserter midt på Times Square om du er i det området. Dele ut klistremerker eller postkort med adressen til din hjemmeside på. Hjemmesiden er selvfølgelig alltid oppdatert!